Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2016

Ποιες δουλειές μπορεί να αναλάβει ένας γραφίστας;


Κείμενο:
Θοδωρής Μαστρογιάννης

Γραφίστας

Οι εφαρμογές της Γραφίστικης είναι πολυάριθμες και τις συναντάμε σε όλες τις καθημερινές δραστηριότητες μας. Σχετίζονται με τη διαφήμιση, την αφίσα, τη συσκευασία προϊόντων, τη σχεδίαση και την εικονογράφηση βιβλίων, εντύπων, εφημερίδων και περιοδικών, τη δημιουργία γραμματοσειρών, την εταιρική ταυτότητα και τη σχεδίαση λογοτύπων, τη σήμανση πόλεων και δημόσιων χώρων (όπως αεροδρόμια, μετρό,
νοσοκομεία κ.λπ.), καθώς και με ολόκληρο τον ψηφιακό κόσμο, από τη σχεδίαση δικτυακών κόμβων, βίντεο-παιχνιδιών και ιστοσελίδων μέχρι τα μικρά εικονίδια των επιλογών στην οθόνη του υπολογιστή.
Από όλα αυτά μπορεί να βγει το συμπέρασμα ότι ένας γραφίστας μπορεί να κάνει τα πάντα. Όμως μια τέτοια σκέψη είναι εντελώς λάθος.

Προσπερνώντας την παρωχημένη συνταγή του ανθρώπου – πολυεργαλείου, το μέλλον μοιάζει να δίνει έμφαση στην εξειδίκευση. Για να γίνει κατανοητό αυτό θα πρέπει να διαχωριστεί η έννοια του Γραφίστα από αυτή της Γραφιστικής. Η Γραφιστική είναι ένας τομέας που απαρτίζεται από έναν μεγάλο αριθμό εξειδικεύσεων (Συσκευασία, Εικονογράφηση, Τυπογραφία, Σχεδιασμός Βιβλίου, Σχεδιασμός Εντύπου, Σχεδιασμός Ιστοσελίδας κ.λπ.). Αν και τα κοινά σημεία όλων αυτών είναι η Μελέτη και ο Σχεδιασμός, ωστόσο κάθε ειδίκευση μπορεί να αποτελέσει ένα ξεχωριστό επάγγελμα με τις δικές του απαιτήσεις, γνώσεις και ιδιαιτερότητες.
Από την άλλη, ο Γραφίστας είναι ένας επαγγελματίας που εκπαιδεύεται στη Μελέτη και Σχεδιασμό, έχει συνήθως πολλές θεωρητικές και τεχνικές γνώσεις και δεξιότητες αλλά με στόχο κάνει αυτό το ΕΝΑ που ξέρει καλύτερα, που τον εκφράζει περισσότερο και στο οποίο μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία.

Στη συνέχεια του άρθρου έγινε μια προσπάθεια να ομαδοποιηθούν όλες οι εργασίες τις οποίες μπορεί να αναλάβει ένας γραφίστας. Αρχικά, χωρίστηκαν σε δύο μεγάλες ομάδες ανάλογα με την φύση του προϊόντος που παράγουν. Όλες οι εργασίες που παράγουν ψηφιακά προϊόντα ανήκουν στην κατηγορία Digital και όλες όσες ασχολούνται με πιο παραδοσιακές μορφές προϊόντων ανήκουν στην κατηγορία Design. 





A.Design
Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι εργασίες οι οποίες παράγουν το τελικό προϊόν, σχεδιάζοντας με το χέρι ή με κάποια εκτυπωτική μέθοδο, σε χαρτί ή άλλο υλικό. Η ενότητα Design περιλαμβάνει:

A1. Εταιρική Ταυτότητα
Λογότυπο
Σχεδιασμός λογοτύπων και σημάτων που αφορούν σε επιχειρήσεις πάσης φύσεως δραστηριότητας, οργανισμούς, δημόσιους φορείς κ.ό.κ.

Λογότυπο και Εφαρμογές Λογοτύπου
Σχεδιασμός συνολικής εταιρικής ταυτότητας επιχειρήσεων, οργανισμών, δημόσιων φορέων κ.λπ. Στην περίπτωση αυτή μαζί με το λογότυπο ή το σήμα γίνεται και σχεδιασμός των αντίστοιχων εφαρμογών τους όπως επιστολόχαρτα, κάρτες, φάκελα, folders, μπλοκ, with compliments, ευχητήριες κάρτες, παραστατικά, αυτοκόλλητα, διαφημιστικά δώρα κ.ά.

Εταιρικά Έντυπα
Δημιουργία εταιρικών εντύπων με αναφορά στο προφίλ και τις δραστηριότητες μιας εταιρίας. Τέτοια έντυπα είναι company profiles, annual reports, ημερολόγια, ειδικές εκδόσεις, media kits, brand manuals κ.λπ.

Αυτοπροβολή
Μια ειδική κατηγορία που αφορά τη διαφημιστική προβολή του ίδιου του γραφίστα. Η κατηγορία περιλαμβάνει λογότυπο, εφαρμογές λογοτύπου και έντυπη διαφημιστική προβολή της δουλειάς του και του γραφείου του.

A2. Προϊοντική Ταυτότητα
Συσκευασία Τροφίμων, Αναψυκτικών, Ποτών, Σειρές Συσκευασιών,
Γενικές Συσκευασίες

Σχεδιασμός συσκευασιών προϊόντων ή ανασχεδιασμός παλαιοτέρων συσκευασιών, προϊόντων, Εξώφυλλο δίσκου, CD, τροφίμων, αναψυκτικών, ποτών κ.λπ.

Προωθητικά Υλικά - Κατασκευές
Δημιουργία μεμονωμένων κατασκευών ή προωθητικών υλικών από οποιοδήποτε κατασκευαστικό υλικό, που χρησιμοποιούνται στα πλαίσια προώθησης προϊόντων/υπηρεσιών, direct mail, εκδηλώσεων, συνεντεύξεων τύπου, κ.λπ.
Προωθητικά, Διαφημιστικά Έντυπα
Σχεδιασμός εντύπων και φυλλαδίων που χρησιμοποιούνται στα πλαίσια προώθησης προϊόντων, υπηρεσιών, εκδηλώσεων, συνεντεύξεων τύπου, direct mail κ.λπ. Επιπλέον, έντυπα ή φυλλάδια που χρησιμοποιούνται ως κατάλογοι εστιατορίων, bar ή καφετεριών.
Αφίσα
Δημιουργία αφισών, οποιοδήποτε μεγέθους, που χρησιμοποιούνται στα πλαίσια της προώθησης προϊόντων, υπηρεσιών, εκδηλώσεων κ.λπ.

A3. Retail Identity, Environmental Branding,
Branding Χώρου

Σχεδιασμός και branding καταστημάτων, εκθεσιακών χώρων και περιβάλλοντος.
Branding καταστημάτων
Σχεδιασμός λογοτύπων και σημάτων καθώς και των εφαρμογών εταιρικής και προϊοντικής επικοινωνίας που διαμορφώνουν τη συνολική ταυτότητα (branding) των καταστημάτων.

Branding εκθεσιακών χώρων
Σχεδιασμός και κατασκευή εφαρμογών εταιρικής και προϊοντικής επικοινωνίας, σε εκθεσιακούς χώρους. Περιλαμβάνουν σκηνικά εταιρικών παρουσιάσεων, εκθεσιακά περίπτερα, stands, ειδικές tailor made κατασκευές κ.ό.κ.
Branding περιβάλλοντος, γραφικά χώρου, σήμανση
Σηματοδότηση χώρου εξωτερικά και εσωτερικά. Με τη βοήθεια της σήμανσης δημιουργούνται νοητές ζώνες διαφορετικών δραστηριοτήτων. Με αυτόν το τρόπο το κοινό έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει τις διεργασίες σε έναν συνεδριακό χώρο, να χρησιμοποιήσει το μετρό, να επισκεφθεί ένα μουσείο ή έναν εκθεσιακό χώρο (city branding, place & city marketing, αρχιτεκτονική, αστικός σχεδιασμός κ.λπ.).
Υπαίθριες Διαφημίσεις
Περιλαμβάνει τη δημιουργία και εγκατάσταση διαφημίσεων σε στάσεις, πύργους, μετρό και οχήματα. Συνήθως τα σημεία αναφοράς των διαφημίσεων είναι: αναλώσιμα προϊόντα, διαρκή αγαθά, υπηρεσίες, μέσα ενημέρωσης, δημόσιο, εταιρική επικοινωνία, χορηγίες, αθλητισμός, πολιτισμός, αυτοδιαφήμιση, κοινωνικά μηνύματα.

A4. Διαφήμιση
Καταχωρίσεις
Δημιουργία καταχωρήσεων για περιοδικά, εφημερίδες, καταλόγους κ.ό.κ.
Σχεδιασμός Story Board
Επιλεκτική δημιουργία και εικονογράφηση των βασικών σκηνών ενός διαφημιστικού σποτ, μιας ταινίας μικρού μήκους κ.ό.κ.

A5. Τύπος - Εκδόσεις

Εφημερίδες, Περιοδικά
Σχεδιασμός περιοδικών ή εφημερίδων με οποιαδήποτε θεματολογία και περιοδικότητα, αρκεί αυτή να είναι σταθερή (και τουλάχιστον μία φορά το χρόνο). Τα περιοδικά αυτά μπορεί να κυκλοφορούν αυτόνομα ή να είναι συμπλήρωμα κάποιου άλλου εντύπου.
Βιβλία
Σχεδιασμός εξώφυλλου και σελιδοποίηση περιεχομένου.

A6. Γραμματοσειρές

Σχεδιασμός γραμματοσειράς που αφορά συγκεκριμένο πελάτη. Σε αυτή την περίπτωση η γραμματοσειρά μπορεί να είναι μέρος της εταιρικής ταυτότητας μιας εταιρίας ή να αποτελεί συνέχεια του σχεδιασμού του περιεχομένου ενός βιβλίου, ενός περιοδικού ή μιας εφημερίδας. Εναλλακτικά, ένας γραφίστας θα μπορούσε να σχεδιάσει και να ψηφιοποιήσει μια γραμματοσειρά που να διατίθεται, ως δικό του προϊόν, στο εμπόριο.

A7. Καλλιγραφία, Lettering
Σχεδιασμός γραμμάτων με το χέρι. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι μέρος κάποιας άλλης γενικότερης ενέργειας ή μπορεί να αποτελέσει ένα αυτόνομο γραφιστικό έργο.

A8. Εικονογράφηση
Εικονογράφηση βιβλίου, διαφήμισης, άρθρου, εξωφύλλου κ.λπ.

A9. Γραφήματα, Infographics
Σχεδιασμός αυτόνομων γραφημάτων και infographics για εφημερίδες και περιοδικά.





B. Digital

Στην ενότητα Digital περιλαμβάνεται η παραγωγή λογισμικού και η σχεδίαση ψηφιακών έργων και εφαρμογών. Η ενότητα Digital περιλαμβάνει:

B1.Websites

Εταιρικές ιστοσελίδες
Σχεδιασμός ιστοσελίδων που αφορούν σε επιχειρήσεις πάσης φύσεως δραστηριότητας, οργανισμούς, δημόσιους φορείς κ.ό.κ.
Προϊοντικές ιστοσελίδες
Σχεδιασμός ιστοσελίδων που αφορούν σε καταναλωτικά προϊόντα, πρώτες ύλες και υπηρεσίες.
E-shops
Σχεδιασμός ιστοσελίδων που δίνουν τη δυνατότητα στον καταναλωτή να αγοράσει on-line τα προϊόντα που επιθυμεί.

B2. Display Advertising
Fast Μoving Consumer Goods (FMCG)
Σχεδιασμός ψηφιακών banners επιχειρήσεων ή προϊόντων που δραστηριοποιούνται σε τρόφιμα, αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά, γαλακτοκομικά, γλυκίσματα, σνακς, ομορφιά, υγιεινή, υγεία, απορρυπαντικά, καθαριστικά.

Consumer Goods
Σχεδιασμός ψηφιακών banners επιχειρήσεων ή προϊόντων που δραστηριοποιούνται σε, εξοπλισμό, έπιπλα σπιτιού και γραφείου, ένδυση, υπόδηση και σχετικά αξεσουάρ (π.χ τσάντες, ρολόγια, κοσμήματα), αυτοκίνητα, μηχανές, computers, hardware.
Services
Σχεδιασμός ψηφιακών banners επιχειρήσεων ή υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται σε, οικονομία, banking, χρηματιστήριο, οικονομικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες, ενοικιάσεων και σχετικών προϊόντων και υπηρεσιών, software, internet, telecommunications, τουρισμό, κάθε είδους ψυχαγωγία & αναψυχή, ελεύθερο χρόνο, αεροπορικές εταιρίες, ναυτιλιακές εταιρίες, μετακινήσεις, μεταφορικές εταιρίες, εταιρίες courier, hobbies, αθλητισμό, έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης (tv, radio, print), portals, σπίτι, real estate, εκπαίδευση, παιδί, οργανισμοί και φορείς, υπουργεία, δημόσιες υπηρεσίες, communications agencies’ campaigns.

B3. Other Interactive Solutions
Mobile Αdvertising
Δημιουργία του υλικού που απαιτείται για διαφημιστικές ενέργειες σχεδιασμένες για κινητά τηλεφωνά που χρησιμοποιούν τεχνολογίες όπως Bluetooth, MMS, mobile sites, GPRS & location technologies, mobile applications, iPhone applications, κτλ.

Ενέργειες μέσω Social Media
Δημιουργία του υλικού που απαιτείται για ευρύτερες διαφημιστικές ενέργειες επικοινωνίας μέσω social networks και community sites, Facebook, Twitter, YouTube, Blogs κ.α. Ενέργειες μέσα από Posts, ειδικές brand σελίδες σε social networks, διαγωνισμούς κ.α.

Branded Content
Ενέργειες επικοινωνίας, για την προώθηση μιας μάρκας και την ανάδειξη των αξιών της μέσω παραγωγής και online διανομής των προϊόντων που την αφορούν π.χ. Online films, web episodes, interactive videos, κ.α.
Games, Widgets & Tools
Σχεδιασμός online games, downloadable ή online tools π.χ, screensavers, widgets, κ.α. καθώς και όσα είδη digital επικοινωνίας δεν καλύπτονται από τις παραπάνω ομάδες.

B4. Viral Campaigns
Ενέργειες μέσω των Social Media που κινητοποιούν μαζικά τους χρήστες για να μεταδώσουν το διαφημιστικό μήνυμα, συμβάλλοντας στη μεγιστοποίηση της απήχησης και διάδοσής του.

B5. Animation, computer graphics
Σχεδιασμός ψηφιακών γραφικών και χαρακτήρων (2D ή 3D) για ταινίες, και διαφημίσεις.

B6. Mobile Applications
Σχεδιασμός του ψηφιακού περιβάλλοντος και προγραμματισμός εφαρμογών που αφορούν αποκλειστικά το περιβάλλον κινητών, tablet κ.λπ.

B7. Motion Graphics

Δημιουργία ψηφιακού βίντεο που χρησιμοποιεί την τεχνολογία 3D animation για να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση του χώρου και της κίνησης. Συνήθως συνδυάζονται με ήχο και βασίζονται στις τεχνικές ταινιών μικρού μήκους προκειμένου να παρουσιάσουν μια ιδέα ή να μεταδώσουν ένα μήνυμα.

B8. Πολυμέσα

Δημιουργία του ψηφιακού περιβάλλοντος και δημιουργία εφαρμογών πολυμέσων που έχουν εκπαιδευτικό ή ψυχαγωγικό χαρακτήρα.

Ολοκληρώνοντας το άρθρο πρέπει να υπενθυμίσω ότι η Γραφιστική είναι μια τέχνη που εξελίσσεται συνεχώς. Έτσι, κάποιες εργασίες δεν υπάρχουν στη λίστα γιατί η τεχνολογική εξέλιξη τις ακύρωσε, κάποιες άλλες είναι καινούργιες που ήρθαν μαζί με την ψηφιακή εποχή και το internet. Στο άμεσο μέλλον οι ανάγκες των εταιριών θα διαμορφώσουν νέες μορφές εργασίας για τους Γραφίστες, που αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να φανταστούμε.
Τέλος, θα ήθελα να μας αναφέρεται και εσείς όσες εργασίες μπορεί να αναλάβει ένας Γραφίστας και δεν έχουν συμπεριληφθεί στην λίστα.


Σχετικά άρθρα


Πηγές


Εισαγωγική και οι υπόλοιπες εικόνες: pexels.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου