Πέμπτη, 15 Ιανουαρίου 2015

10 Λόγοι για να μην δουλεύετε ποτέ τζάμπα

 

Κείμενο: Olga Rudnik
CG Design & Web Marketing


Γεια σας! Είμαι σχεδιάστρια και πλέον χόρτασα από το γεγονός ότι κάθε τόσο κάποιος μου ζητάει να του κάνω κάτι τζάμπα. Υπάρχει ολόκληρη λίστα από τέτοια πράγματα, λογότυπα, κάρτες, αφίσες, φυλλάδια, ιστοσελίδα, βάψιμο στο μπαλκόνι, και ένας Θεός ξέρει τι άλλο... Παλιά συνήθως οι άνθρωποι κατάφερναν να πάρουν αυτό που ήθελαν, αλλά πλέον η πιθανότητες της δουλειάς χωρίς πληρωμή είναι μηδενικές.

Αποφάσισα να βάλω σε μια τάξη όλους τους λόγους γιατί δεν πρέπει ποτέ και κανείς να δουλεύει τζάμπα. Για να έχουμε ξεκάθαρη εικόνα το "τζάμπα" για μένα υπονοεί οποιοδήποτε πρότζεκτ που δεν φέρνει κανένα όφελος για τον εκτελεστή του. Οι κανόνες αυτοί θα είναι χρήσιμοι όχι μόνο στους σχεδιαστές πιστεύω. Ξεκινάμε λοιπόν!
Δεν πρέπει να δουλεύεις τσάμπα γιατί :

1. Μηδέν!
Όταν η πληρωμή για την εργασία είναι ίση με μηδέν τότε και η αξία της εργασίας είναι ίση με μηδέν. Είναι απλός κανόνας λογικής, και μην απορείτε γιατί αυτό που σας ζητούσαν “επειγόντως” εχτές, το απέρριψαν μετά από μια εβδομάδα και ούτε που σας είπαν ευχαριστώ. Ότι παίρνεις τζάμπα δεν το εκτιμάς. Ότι και να είναι. Έτσι είναι η φύση του ανθρώπου.

2. Αποτέλεσμα

Δεν γνωρίζω ούτε ένα περιστατικό όπου γράφτηκε ξεκάθαρο brief για κάποιο πρότζεκτ που ήταν να γίνει τζάμπα. Στη καλύτερη περίπτωση, τα πράγματα καταλήγουν σε μερικά mail αλλά συνήθως ούτε που ξεφεύγουν από τα πλαίσια μιας κουβέντας. Έτσι σε ένα τζάμπα πρότζεκτ ο κίνδυνος να έχεις λάθος αποτέλεσμα είναι υψηλός.

3. Χρόνος
Ο παλιός σας φίλος Γιώργος με τον οποίο χτες πίνατε καφεδάκι ζήτησε σαν χάρη να του φτιάξετε ένα λογότυπο (καρέκλα, κάτοψη κουζίνας κλπ.). Το ζήτησε να γίνει με τους δικούς σας χρόνους. Εσείς είπατε ναι. Το μετανιώσατε την επόμενη μέρα κιόλας, ειδικά την στιγμή που εμφανίστηκαν δυο καταπληκτικές προτάσεις με καλό μπάτζετ για το επόμενο τρίμηνο. Που μπαίνει ο Γιώργος? Εννοείται στο τέλος της λίστας. Και κάτι μου λέει ότι δεν θα τον φτάσει ποτέ η σειρά, επειδή κανείς και ποτέ δεν βάζει ρεαλιστικούς χρόνους παράδοσης σε μια τζάμπα δουλειά.

4. Ποιότητα
Ας πούμε αποφασίσατε να κάνετε το λογότυπο του Γιώργου μέσα σε μια νύχτα πριν ξεκινήσετε τις καινούργιες δουλειές. Σκοτάδι, καφέδες, κόκκινα μάτια καρφωμένα στην οθόνη και εσείς, ήδη έτοιμος να στείλετε στο διάολο και τον Γιώργο και το πτυχίο Γραφιστικής σας. Γύρω στις πέντε το πρωί παίρνετε απόφαση και πατάτε αποστολή. Ακριβώς αυτό που στέλνετε εκείνη την στιγμή δεν είναι πια ζωτικής σημασίας. Επειδή το "καν´το γρήγορα" δεν συνυπάρχει ποτέ με το "καν´το καλά".

5. Νεύρα
Κατανοητό. Αν σας έχει τύχει να υποσχεθείτε κάτι και να μετανιώνετε για αυτό μετά, θα ξέρετε τι εννοώ. Κρυφτό, κακές δικαιολογίες, εξηγήσεις και πολλά αλλά "ευχάριστα" σας περιμένουν μόλις αποφασίσετε να μην κρατήσετε το λόγο σας. Να είστε σίγουροι ότι θα μισείτε το εαυτό σας... 






6. Σχέσεις
Μην περιμένετε ότι οι σχέσεις σε ένα τζάμπα πρότζεκτ διαφέρουν σε κάτι από μια κανονική εργασία. Ο πελάτης θα απαιτεί αυτά που χρειάζεται και όχι λιγότερα και οι ερωτήσεις τύπου "και τι ήθελες αφού είναι τζάμπα?" δεν θα περάσουν σαν βατή δικαιολογία. Δυσαρεστημένος πελάτης θα παραμένει δυσαρεστημένος ανεξαρτήτως του κόστους.

7. Τα κόμπλεξ
Αναλάβατε ένα site τσάμπα με προοπτική να το βάλετε στο πορτφόλιό σας και να παίρνετε παραγγελίες από επόμενους πελάτες? Δεν είναι αστείο. Πιθανόν και το επόμενο site σας θα είναι τζάμπα. Επειδή έχετε ένα αδύναμο σημείο και ο τζάμπα - lover θα το εντοπίσει στο δευτερόλεπτο. Το σημείο αυτό ονομάζεται κόμπλεξ κατωτερότητας. Και αυτό το κόμπλεξ δεν θα φύγει αν θα δουλεύετε τζάμπα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα κάνετε πολλά μέτρια (=κακά) sites. Καλύτερα κάντε τις προσωπικές σας δουλειές η τα εκπαιδευτικά πρότζεκτ.

8. Ανάπτυξη

Το να μεγαλώνουν η γνώσεις σου και ικανότητες σου συνήθως προϋποθέτει δουλειά πάνω σε ένα μεγάλο και ενδιαφέρον πρότζεκτ σε μια ομάδα. Το τζάμπα πρότζεκτ εξ ορισμού δεν είναι κάτι τέτοιο. Είναι σύντομο, πρόχειρο και όχι αγαπητό. Τι θα μάθετε από αυτό? Όταν κάνετε τζάμπα δουλειές φρενάρετε την επαγγελματική εξέλιξη σας.

9. Η Αγορά
Κάνοντας δουλειές χωρίς πληρωμή κάνετε και μια γενική ζημιά στην αγορά και στους συνεργάτες σας. Καταρχάς παράγετε προϊόν κακής ποιότητας γεμίζοντας την αγορά και την αντίληψη των πελατών με αυτό. Δεύτερον δεν παίρνετε χρήματα άρα δεν θα ξοδέψετε χρήματα, το οποίο σημαίνει ότι κάποιος δεν θα τα πάρει ως αντάλλαγμα για τις υπηρεσίες η προϊόντα του. Έτσι το τζάμπα εμποδίζει και οικονομική ανάπτυξη της αγοράς και εξέλιξη της :) και οι συνεργάτες σας δεν σας σέβονται επειδή έμμεσα τους παίρνετε το ψωμί τους (και ούτε που το τρώτε ίδιοι )...

10. Συνεργάτες
Δεν σας αγαπάνε. Με όλη την ψυχή και το πάθος τους. Μην κάνετε λάθος και πείτε ποτέ για τις τζάμπα μαγκιές σας! Μόνο εάν το προτζεκτάκι σας ήταν πάρα πολύ χρήσιμο και ιδιαίτερα πολύτιμο για σας.

Επίλογος
Παρακάτω θα κλείσω με μερικές συμβουλές που, ελπίζω θα σας αποτρέψουν από τις τζάμπα δουλειές μια και καλή:
Ποτέ μην υπόσχεστε κάτι όταν είστε σε πολύ καλή διάθεση. Βγείτε έξω από το χώρο, πάρτε ένα ταιμάουτ, ζυγίστε όλα τα συν και πλην. Σκεφτείτε με το κεφάλι και όχι με την καρδιά.
Μην χρησιμοποιείτε την λέξη "Ναι" άμα δεν είστε 100% σίγουροι. Εάν θα πείτε "Ναι, θα το κάνω, αν θα έχω χρόνο, οι άνθρωποι θα το αντιλαμβάνονται σαν υπόσχεση και όχι σαν προϋπόθεση. Δηλαδή σαν να είχατε πει σκέτο "Ναι!".
Μάθετε να λέτε όχι. Χωρίς υστερικά γελάκια και μορφασμούς πρωτοετούς φοιτήτριας που δεν ξέρει πως να σας κάτσει. Είναι ένα όχι που θα λέτε κοιτώντας στα ματιά και τον πελάτη και τον φίλο σας! Προτιμότερο να πείτε όχι παρά να μην κρατήσετε τον λόγο σας.
Εάν μια μέρα ξυπνήσατε (μετά από άγριο μεθύσι) και βρήκατε την υπογραφή σας (με αίμα σε συμβόλαιο πώλησης ψυχής) στο τζάμπα πρότζεκτ τότε απλώς ΜΗΝ περιμένετε ότι θα σας πληρώσουν η θα σας κάνουν κάτι δώρο όταν το κάνετε. Κάτι το οποίο εσείς μπορεί να θεωρείτε δεδομένο είναι τελικά πολύ υποκειμενικό.
Μην πέσετε στη παγίδα της “δοκιμαστικής” εργασίας. Εκτός αν πάτε να πιάσετε δουλειά σε μια super-duper, top hip εταιρία, η εκτός αν είστε τέτοιος επαγγελματίας στο κλάδο σας αλλά πορτφόλιο δεν έχετε για κάποιο λόγο ( που είναι ύποπτο ήδη ). Τα "δοκιμαστικά" πρότζεκτ είναι προφανώς και εφεύρεση των κυνηγών του τζάμπα. Ξέρω περιστατικό με μια εταιρία που για μερικά χρόνια έβγαζε ανακοίνωση για δουλειά με υψηλό μισθό αλλά εκτός απ’ όλα τα άλλα ζητούσε να κάνουν και ένα δοκιμαστικό πρότζεκτ: δημιουργία του καταλόγου, layout του διαφημιστικού φυλλαδίου, κλπ. Δεν είμαι σίγουρη αν έκλεισε ακόμα αυτή η θέση.

Καλή σας τύχη και καλές δουλειές!

Πηγή

3dreamer.eu

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου