5 συχνά λάθη προς εκτύπωση



Κείμενο, επιμέλεια άρθρου:
Θοδωρής Μαστρογιάννης

Γραφίστας

Ο «Δαίμων του τυπογραφείου» δεν είναι πάντα η αιτία για όσα λάθη καταφέρνουν να περάσουν στο χαρτί. Πολλές φορές η πίεση της δουλειάς, αλλά και η έλλειψη ενημέρωσης, καλής συνεργασίας και επικοινωνίας είναι ορισμένοι από τους παράγοντες που οδηγούν στη δημιουργία κακέκτυπων.
Οι περισσότεροι σχεδιαστές έχουμε να διηγηθούμε μια τραυματική εμπειρία για μια δουλειά που δεν πήγε τόσο καλά όσο θα θέλαμε, επειδή κάποια χρώματα, εικόνες και κείμενα δεν χαρακτηρίστηκαν σωστά. Και αυτό δεν συμβαίνει μόνο στους «νέους», ακόμα και οι ποιο έμπειροι, έχουν «σκοντάψει» κατά τη μεταφορά μιας δουλειάς από τον υπολογιστή στο χαρτί. Ας δούμε μερικά από τα λάθη που μπορεί να συμβούν τη στιγμή που μια μακέτα ετοιμάζεται για το τυπογραφείο.

1. Μην αφήνετε στοιχεία και εικόνες RGB
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι όλα τα στάδια της εκτυπωτικής διαδικασίας λειτουργούν βάσει της τετράχρωμης χρωματικής παλέτας CMYK. Η δημιουργία αρχείων Postcript PDF, η RIP διαδικασία, η παραγωγή films και τσίγκων, οι εκτυπωτικές μηχανές και η μίξη των μελανιών, λειτουργούν με βάση το συγκεκριμένο χρωματικό μοντέλο. Αυτό σημαίνει ότι όλα τα στοιχεία μιας μακέτας πρέπει να υιοθετούν τη χρωματική παλέτα CMYK ώστε να συγχρονίζονται αρμονικά με όλο το υπόλοιπο σύστημα. Έτσι φροντίζετε πάντα οι εικόνες, τα σχήματα, τα χρώματα και το κείμενο να χαρακτηρίζονται από τα αντίστοιχα ποσοστά. Σε αντίθετη περίπτωση, οποιοδήποτε στοιχείο RGB, αυτόματα θα μετατραπεί σε ποσοστά τετραχρωμίας CMYK, καταστρέφοντας το συνολικό αποτέλεσμα. Επιπλέον, θα ήταν χρήσιμο, πριν την εκτύπωση, να βγάζετε χρωματικά τυπογραφικά δοκίμια για ολόκληρη ή για μέρος της δουλειάς. Με αυτά μπορείτε να ελέγξετε τα χρώματα και να εντοπίσετε πιθανά λάθη.

2. Χρησιμοποιείστε εικόνες με 300 dpi ανάλυση
Σε ορισμένα έντυπα μπορείτε να διακρίνετε εικόνες που δεν «γράφουν» καλά τα περιγράμματα και οι μορφές, που δημιουργούν παράξενα σημάδια στις επιφάνειες και που εμφανίζουν τα τετράγωνα των pixels, εις βάρος του περιεχομένου. Αν κάτι τέτοιο δεν θέλετε να συμβεί και στα δικά σας έντυπα, τότε πρέπει να χρησιμοποιείτε εικόνες με ανάλυση 300 dpi. Η ανάλυση αυτή δεν βοηθάει μόνο στο τελικό αποτέλεσμα αλλά διευκολύνει και την οποιαδήποτε επεξεργασία. Μπορείτε να προμηθεύεστε υψηλής ανάλυσης εικόνες από τις photo stock ιστοσελίδες ή από επαγγελματίες φωτογράφους. Με αυτό τον τρόπο θα αναβαθμίσετε την ποιότητα και το αποτέλεσμα της δουλειάς σας, εφόσον θα τυπώνεται σωστά και με ασφάλεια.

3. Μην κάνετε Overprint σε λευκά γράμματα
Υπό κανονικές συνθήκες, όταν το μαύρο κείμενο τυπώνεται σε έγχρωμη επιφάνεια τότε αυτόματα δημιουργεί «τρύπα», δηλαδή κενούς χαρακτήρες στα σημεία όπου συμπίπτει με το φόντο. Αυτός ο τρόπος εκτύπωσης, πολλές φορές δημιουργεί πρόβλημα και γύρω από το κείμενο εμφανίζεται ένα άσπρο περίγραμμα. Οι παράμετροι «Overprint» δημιουργήθηκαν για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα. Όταν το μαύρο κείμενο χαρακτηριστεί «Overprint» ως προς το χρώμα ή και το περίγραμμα, τότε δεν θα δημιουργηθεί «τρύπα», το φόντο θα γίνει ενιαίο και πάνω από αυτό θα τυπωθεί το κείμενο. Τι γίνεται όμως όταν το κείμενο είναι λευκό πάνω σε έγχρωμο φόντο; Τότε πρέπει να θυμηθούμε ότι στην εκτύπωση τετραχρωμίας δεν υπάρχει λευκό μελάνι. Ως λευκό θεωρείται το κενό ή καλύτερο το χρώμα του χαρτιού. Οπότε τα overprint λευκά γράμματα δεν αποτυπώνονται πουθενά. Γι αυτό το λόγο τα λευκά γράμματα τα αφήνουμε χωρίς overprint ώστε να δημιουργήσουν «τρύπα» στο έγχρωμο φόντο.

4. Επιλέγετε ένα τυπογραφικό μαύρο χρώμα για φόντο
Όταν θέλετε σε μεγάλες επιφάνειες, σε φόντο και σχήματα το μαύρο να είναι ζωηρό και έντονο επιλέξτε ένα τυπογραφικό χρώμα. Τα ποσοστά που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, με ασφάλεια, είναι το Μαύρο των Σχεδιαστών (C:70 M:50 Y:30 K:100), τo Rich Black (C:40 M30 Y:30 K:100) και τα μαύρα σε διαφορετικές αποχρώσεις όπως Cool Black (C:30 M:0 Y:0 K:100), Golden Black (C:0 M:0 Y:30 K:100) και Warm Black (C:0 M:30 Y:0 K:100). Αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε το Μαύρο Τετραχρωμίας (C:0 M:0 Y:0 B:100) γιατί βγαίνει άτονο και αχνό καθώς και το Registration Black (C:100 M:100 Y:100 K:100) ή το Μαύρο του Photoshop (C:86 M:85 Y:79 K:100) γιατί δημιουργούν πρόβλημα στην εκτύπωση, λόγω της μεγάλης περιεκτικότητας σε χρώμα.


5. To μαύρο κείμενο να είναι 100% μαύρο
Αρκετές φορές συμβαίνει το κείμενο σε μια μακέτα, ενώ εμφανίζεται ως μαύρο, τελικά να ανήκει στην παλέτα RGB. Αυτό σημαίνει ότι κατά την παραγωγή των διαχωρισμών το κείμενο θα διαμορφωθεί από τέσσερα αντί για ένα χρώματα, κάτι που θα δημιουργήσει πρόβλημα στο στάδιο της εκτύπωσης. Συνήθως αυτό το πρόβλημα παρουσιάζεται όταν κατά τη μεταφορά του κειμένου από ένα πρόγραμμα σε ένα άλλο, δεν ελεγχθεί η τελική χρωματική του παλέτα. Έτσι όταν υπάρχει κείμενο χαρακτηρισμένο ως μαύρο, πάντα να ελέγχεται ότι έχει εφαρμοστεί σε αυτό ένα ποσοστό (π.χ. 100% ή 80%) από το χρώμα Black της χρωματικής παλέτας CMYK.

Τέλος, ας θυμόμαστε πάντα ότι «Ο μόνος άνθρωπος που δεν κάνει λάθη, είναι αυτός που δεν κάνει τίποτε». Έτσι τα λάθη δεν πρέπει να γίνονται ανασταλτικοί παράγοντες και ούτε να αποτελούν αιτίες εκφοβισμού ή εσωστρέφειας. Τα λάθη μπορεί να συνοδεύουν τους δραστήριους ανθρώπους, αλλά δημιουργούν καλύτερους επαγγελματίες, εφόσον υπάρχει η διάθεση να μαθαίνουμε από αυτά και να προσπαθούμε να μην τα επαναλαμβάνουμε.


Σχόλια