Κυριακή, 1 Νοεμβρίου 2015

17 πράγματα που μαθαίνεις για τη γραφιστική, μετά τη σχολή


Κείμενο, επιμέλεια άρθρου:
Θοδωρής Μαστρογιάννης



Γραφίστας

Έχουν μεσολαβήσει αρκετά χρόνια από το τέλος των σπουδών μου. Στο διάστημα αυτό έχω εκτιμήσει αφάνταστα τα όσα έμαθα τότε και τις βάσεις που πήρα. Δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην προσπάθεια των καθηγητών μου, αλλά δεν μπορώ να παραβλέψω το γεγονός ότι όλα αυτά ήταν μια αρχή. Στο ενδιάμεσο διάστημα μέχρι σήμερα, η δουλειά και η εμπειρία αποδείχτηκαν το επόμενο μεγάλο σχολείο.
Ακολουθεί μια λίστα με ορισμένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πιστεύω ότι κάθε γραφίστας μαθαίνει καλύτερα, μετά τις σπουδές. Σίγουρα δεν είναι μόνο αυτά, γιατί το ταξίδι είναι μεγάλο και συνεχίζεται!


1. Το πτυχίο σε βοηθάει να βρεις μια δουλειά,
άλλα όχι να παραμείνεις σε αυτή

Φυσικά και το δίπλωμα από μια σχολή πιστοποιεί το επίπεδο των γνώσεων ενός σχεδιαστή, γι αυτό και αποτελεί ένα από τα βασικά κριτήρια στην αγορά εργασίας. Δεν φτάνει όμως μόνο αυτό. Εκτός από το να βρεις μια δουλειά, πρέπει και να παραμείνεις σε αυτή. Τότε το δίπλωμα δεν αρκεί. Υπάρχει μια επιπλέον σειρά δεξιοτήτων που πρέπει να αναπτύξει ένας σχεδιαστής, που θα τον βοηθήσουν να εδραιωθεί στη νέα του θέση. Τέτοιες δεξιότητες είναι οι νέες τεχνικές γνώσεις, η αποτελεσματική υλοποίηση των projects, η προσαρμοστικότητα στις εκάστοτε συνθήκες εργασίας, οι σχέσεις με τους συναδέλφους, η συμπεριφορά με τους πελάτες κ.ό.κ.



2. Η εκπαίδευση δεν σταματά στο πτυχίο
Η γραφιστική είναι ένας κλάδος που συνεχώς εξελίσσεται. Η εξέλιξη αυτή αφορά τόσο στον τομέα των ηλεκτρονικών υπολογιστών όσο και στον τομέα νέων μεθόδων και τρόπων σχεδίασης. Ένας γραφίστας, λοιπόν, πρέπει να ενημερώνεται συνεχώς μέσω internet, βιβλίων, περιοδικών, σεμιναρίων, εκθέσεων κ.λπ. σχετικά με τα νέα προγράμματα, τα νέα μοντέλα υπολογιστών, τις εξελίξεις στα εικαστικά μέχρι και τις νέες τάσεις της αγοράς. Η ενημέρωση αυτή δεν σταματάει ποτέ όσο θέλει να δραστηριοποιείται στον επαγγελματικό χώρο.


3. Το καλό design θέλει χρόνο για έρευνα και έμπνευση
Κατά τη διάρκεια των σπουδών οι καθηγητές φροντίζουν να δίνουν όσο το δυνατόν πιο χαλαρά και άνετα χρονικά περιθώρια, για την υλοποίηση κάθε εργασίας, ώστε να έχουν τα αποτελέσματα που επιθυμούν. Στον εργασιακό στίβο όμως τα χρονικά περιθώρια είναι διαφορετικά. Υπάρχουν deadlines και στόχοι για την προβολή, την έκδοση, την αύξηση της παραγωγικότητας και των πωλήσεων, στους οποίους ο γραφίστας πρέπει να ανταποκριθεί. Για να γίνει αυτό, μαθαίνει να αποκτά ταχύτητα στον τρόπο εργασίας, να εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες των εφαρμογών, να κρατάει καλό αρχείο κ.ά. ώστε να εξοικονομεί όσο το δυνατό περισσότερο χρόνο για «ψάξιμο».


4. Οι υπολογιστές και οι εφαρμογές είναι
κάποια από τα εργαλεία της δουλειάς

Όταν βλέπουμε μια καλή σχεδιαστική δουλειά κανέναν δεν ενδιαφέρει σε ποιο λειτουργικό σύστημα φτιάχτηκε και με ποια εφαρμογή. Σαφώς, και η καλή γνώση των συστημάτων και προγραμμάτων είναι απαραίτητη, αλλά δεν χρειάζεται να γίνεται αυτοσκοπός ή μέτρο σύγκρισης. Στόχος κάθε γραφίστα είναι τα όμορφα, λειτουργικά, καλαίσθητα και αποτελεσματικά σχέδια.


5. Οι περισσότεροι πελάτες σε θεωρούν απλά «καλλιτέχνη»
Το design πρέπει να «λειτουργεί», ενώ η τέχνη όχι. Το design βοηθάει στις πωλήσεις προϊόντων και υπηρεσιών, ενώ η τέχνη όχι. Το design δημιουργείται βάσει marketing προδιαγραφών (brief), ενώ η τέχνη όχι. Ο γραφίστας, λοιπόν, δεν είναι απλά ο «καλλιτέχνης», αλλά είναι εκείνος που μπορεί να δώσει λύση σε κάθε πρόβλημα που αφορά στην διαφημιστική προβολή και επικοινωνία του πελάτη του. Η λύση αυτή μπορεί να έχει και καλλιτεχνική χροιά ανάλογα με το είδος του προβλήματος, το χρόνο διεκπεραίωσης, το επίπεδο και την καλλιέργεια του πελάτη.


6. Πρέπει να αντιμετωπίζεις τη σκληρή
και πολλές φορές άδικη κριτική

Στο πλαίσιο των σπουδών η κριτική που δέχεται ένας γραφίστας προέρχεται από τους συμφοιτητές του ή από τους καθηγητές. Δηλαδή, άτομα που έχουν το ίδιο επίπεδο σπουδών με αυτόν ή και μεγαλύτερο. Στην ελεύθερη αγορά, η κατάσταση διαφέρει. Τις περισσότερες φορές είναι δύσκολο να αντιμετωπίζεις άτομα που ενώ δεν έχουν τη σχετική εκπαίδευση, αλλά έχουν ισχυρή άποψη. Σε τέτοιες καταστάσεις μετράει η εμπειρία που δείχνει τον τρόπο να αντικρούσεις, να δεχτείς ή πολλές φορές να προσπεράσεις την κριτική που δέχεσαι. Όλες οι δουλειές έχουν τις δυσκολίες τους.

7. Η οργάνωση εξοικονομεί χρόνο
Κάθε γραφίστας έχει στην κατοχή του ένα αρχείο από ηλεκτρονικό ή έντυπο υλικό, που περιλαμβάνει τις δουλειές που αναλαμβάνει, backups, δείγματα, έγγραφα και αντικείμενα που τον βοηθούν στην διεκπεραίωση των υποχρεώσεών του. Η οργάνωση όλου αυτού το όγκου πληροφοριών, που γεωμετρικά αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, είναι απαραίτητη, ώστε να λειτουργεί αποδοτικά και άμεσα τη στιγμή που το χρειάζεται.


8. Το portfolio σου είναι η εικόνα της δουλειάς σου
Η δημιουργία ενός portfolio με τις τελευταίες και πιο έγκυρες δουλειές είναι απαραίτητο για ένα γραφίστα. Η δημιουργία και η συντήρηση του, σε ηλεκτρονική ή έντυπη μορφή, αφορά όλους, ξεκινώντας από το νέο έως και τον επιτυχημένο επαγγελματία. Το portfolio δείχνει το επίπεδο της δουλειάς του και τις ικανότητες του. Βοηθάει είτε στην ανεύρεση νέας θέσης εργασίας είτε στην παρουσίαση και την ολοκλήρωση της συμφωνίας με έναν νέο πελάτη.


9. Οι κοινωνικές επαφές ευνοούν
Ακόμα και αν είστε ένας εξαιρετικός γραφίστας, κανείς δεν θα το μάθει ποτέ αν δεν επικοινωνήσετε με τον κόσμο. Κάθε γραφίστας πρέπει να κινείται στα πλαίσια κάποιου κοινωνικού κύκλου ατόμων, ώστε να μπορεί να προβάλει τις ικανότητές του και να παρέχει τις υπηρεσίες του όταν εκείνοι τις χρειάζονται.


10. Να μάθεις και να ακολουθείς πάντα πιστά την εκτυπωτική διαδικασία
Η εκτύπωση, οποιουδήποτε είδους, είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο στη δουλειά του γραφίστα. Στο σημείο αυτό κάθε σχεδιαστής, βγαίνει από το κλειστό περιβάλλον της σχολής ή του γραφείου και συνειδητοποιεί δύο πράγματα, πρώτον ότι η δουλειά του έχει συλλογικό χαρακτήρα και δεύτερον ότι η επιτυχία της κρίνεται από τον επαγγελματισμό άλλων ανθρώπων. Έτσι, από τη στιγμή που θα κατανοήσει ότι η εκτύπωση είναι μια διαδικασία με πολύ συγκεκριμένα στάδια, στη συνέχεια πρέπει να καταλάβει ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παρακάμπτει κανένα από τα στάδια αυτά.


11. Να είσαι τυπικός στη σχέση με τους πελάτες
Ο κάθε επαγγελματίας γραφίστας, πρέπει να αποφασίσει για την πολιτική που θα κρατάει απέναντι στους πελάτες του. Δεν ξέρω αν κάτι ανάλογο διδάσκεται σε κάποια σχολή αλλά η αγορά, αργά ή γρήγορα, του μαθαίνει ότι οι τυπικές διαδικασίες από τον τρόπο ανάληψης μέχρι και τον τρόπο παράδοσης μιας δουλειάς, δημιουργούν ένα κλίμα εμπιστοσύνης. Οι περισσότεροι πελάτες μπορούν να συγχρονιστούν και να λειτουργήσουν στα πλαίσια μιας οργανωμένης συνεργασίας. Όσοι δεν μπορούν, αποχωρούν εγκαίρως και ο σχεδιαστής εξοικονομείται τον χρόνο που θα τους αφιέρωνε.


12. Το design είναι μια εξελικτική διαδικασία,
όπως η ζωή.

Από τη στιγμή του πτυχίου και μετά ξεκινάει ένα νέο κεφάλαιο στην επαγγελματική εξέλιξη κάθε γραφίστα. Σίγουρα οι γνώσεις από τη σχολή αποτελούν ένα καλό υπόβαθρο, αλλά κανείς δεν πρέπει να παραμένει σε αυτές. Η συνεχόμενη ενημέρωση, οι νέες επαγγελματικές εμπειρίες, κάθε νέα δουλειά και όλα όσα συμβαίνουν σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο μπορούν (και πρέπει) να βελτιώνουν συνεχώς τον τρόπο σχεδίασης, να επαναπροσδιορίζουν τους στόχους και μεταβάλλουν τη συνολική του εικόνα.


13. Ο καλός γραφίστας δεν είναι μόνο θέμα ταλέντου
Ο όρος «ταλέντο» σε αυτή την περίπτωση αντιπροσωπεύει τη φυσική ροπή κάθε σχεδιαστή προς τη γραφιστική. Αυτή η δύναμη, είναι μια καλή αρχή αλλά δεν είναι αρκετή. Κάθε γραφίστας έχει πολύπλευρες γνώσεις που αφορούν: σχέδιο, ζωγραφική, σκίτσο, υπολογιστές, εφαρμογές, προγράμματα, χρώματα, internet, εκτυπώσεις, είδη χαρτιών, ιστορία τέχνης, τυπογραφία, επεξεργασία εικόνας, φωτογραφία, αρχές marketing και πωλήσεων και άλλα πολλά που κατακτιούνται με πολύ κόπο, πολλά ξενύχτια και σκληρή δουλειά.


14. Το χαμηλό κοστολόγιο κοστίζει ακριβά
Ένας νέος γραφίστας, βγαίνοντας από την σχολή, έχει την τάση να δίνει χαμηλές τιμές, για δουλειές υψηλού επιπέδου, σε μια αγορά που λειτουργεί εδώ και αιώνες με τον ίδιο στόχο, το κέρδος. Η πρώτη μέριμνα, λοιπόν, που πρέπει να έχει είναι να μάθει πώς θα κοστολογεί το χρόνο του και τις υπηρεσίες που προσφέρει, ώστε να μην καρπώνονται άλλοι τα οφέλη από τη δική του δουλειά.


15. Η γνώση όσο μοιράζεται γίνεται περισσότερη
Πολλές φορές τα σημαντικότερα πράγματα που μαθαίνει ένας γραφίστας προέρχονται από συζητήσεις μεταξύ συναδέλφων, ιστοσελίδες, βιβλία, blogs και forums γραφιστικής. Όσο ποιο πολύ κουβεντιάζει και επικοινωνεί τα προβλήματα και τις απόψεις του, τόσο περισσότερο βελτιώνεται, μαθαίνοντας νέα πράγματα. Οι επαγγελματίες με ανοικτή, θετική και αισιόδοξη στάση πάντα γίνονται καλύτεροι.


16. Τα λάθη σε κάνουν ποιο δυνατό
Το δυσκολότερο κομμάτι της δουλειάς ενός γραφίστα είναι η περίπτωση του «λάθους». Επειδή, για την ολοκλήρωση μιας δουλειάς, συνήθως, συμμετέχουν πολλά άτομα (διορθωτές, επιμελητές, πελάτες, εικονογράφοι, τυπογράφοι κ.λπ.), είναι πολύ εύκολο, κάτω από τη μεγάλη πίεση των χρονοδιαγραμμάτων, να πάει κάτι στραβά. Οι καλά οργανωμένες επαγγελματικές ομάδες έχουν δημιουργήσει διαδικασίες με συγκεκριμένα στάδια για κάθε δουλειά, ώστε να προλαβαίνουν τα σοβαρά λάθη. Αλλά ακόμα και τότε, ο δαίμων του τυπογραφείου βρίσκει τον τρόπο να επεμβαίνει. Το πραγματικό όφελος σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να εντοπίζονται και να διορθώνονται οι αδυναμίες της ισχύουσας διαδικασίας, ώστε τα λάθη να μην επαναλαμβάνονται.


17. Το Backup σώζει ζωές
Κανένα επιπλέον σχόλιο. Απλά, για λόγους υγείας, φροντίστε να κρατάτε ενημερωμένα αντίγραφα ασφαλείας από τις δουλειές σας.

Η αλήθεια είναι πως όσο έγραφα, όλο και κάτι νέο σκεφτόμουν για να προσθέσω στη λίστα. Αλλά επειδή έχω την αίσθηση ότι αυτή είναι μια διαδικασία που δεν τελειώνει ποτέ, αποφάσισα να αφήσω τα υπόλοιπα σε εσάς. Σκεφτείτε και συμπληρώστε τη λίστα με όλα όσα μάθατε εσείς από την εμπειρία σας και αν θέλετε πείτε τα και σε εμάς.

ΘΜ

Σχετικά άρθρα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου