Τετάρτη, 23 Ιανουαρίου 2013

Όταν η εικαστική βιβλιοδεσία γίνεται οικογενειακή υπόθεση



Στην gallery “Estudio” (Κυριαζή 22Α, Κηφισιά), το εργαστήριο ΒΙΒΛΙΟΔΕΣΙΑ ΓΑΝΙΑΡΗ (Reliures Ganiari) παρουσιάζει μια συλλογή βιβλίων, που εξιστορούν την πορεία της εικαστικής βιβλιοδεσίας στην Ελλάδα από το 1930 έως σήμερα.
Τα έργα της συλλογής ανήκουν σε τρεις γενιές βιβλιοδετών, την Ευφημία Γανιάρη, τον Ανδρέα Γανιάρη και τη Φρόσω Γανιάρη η οποία συνεχίζει να "δένει" μετά πάθους και περιποιούσα τιμή στο κάθε βιβλίο και την ιστορία του. 
Η έκθεση εικαστικής βιβλιοδεσίας ξεκίνησε από 18 Ιανουαρίου και θα διαρκέσει μέχρι την 1 Φεβρουαρίου 2013. 


Νίκος Καζαντζάκης , "Οδύσεια", A έκδοση. Βιβλιοδεσία από την (γιαγιά)
Ευφημία Γανιάρη, για την παγκόσμια έκθεση
 βιβλιοδεσίας, στη Ν.Υόρκη το 1939 




O Ανδρέας Γανιάρης «εισήγαγε» την εικαστική βιβλιοδεσία, δηλαδή τη βιβλιοδεσία ως μοναδικό εικαστικό έργο, στο οποίο αποτυπώνεται η ανάγνωση του περιεχομένου και η εικαστική του απόδοση από το βιβλιοδέτη, κι έγινε αμέσως αποδεκτός, από τα μέσα της δεκαετίας του 1950, με ενθουσιασμό από τον πνευματικό κόσμο. Ο ίδιος την αποκαλούσε βιβλιοδεσία τέχνης, αποδίδοντας το reliure d’ art, την τάση δηλαδή την τάση δηλαδήστη βιβλιοδεσία που εμφανίστηκε στη Γαλλία στα τέλη του 19ου αιώνα κι έπαιξε ρόλο στο κίνημα του Μοντερνισμού, αφού πρωταγωνιστές του όπως ο Paul Klee και άλλοι πειραματίστηκαν με τη βιβλιοδεσία ως εκφραστικό μέσο.

Για την Ελλάδα, ο Γανιάρης υπήρξε ο κυριότερος εκπρόσωπος του ρεύματος, συνδέοντάς το με τους προβληματισμούς της γενιάς του ’30 και χρησιμοποιώντας μοτίβα και μορφές που παραπέμπουν στη διαχρονικότητα του ελληνισμού. (πηγή: http://vivlioamphiastisnet.blogspot.gr/2009/09/blog-post.html)


















G. Pialloux: "Maurice Ravel le Basque"III Biennale Européenne
de la Reliure d' Art, Pays Basque, Saint Jean de Luz, 1995 

Παλιά διαφήμιση του Μπόστ για το εργαστήρι. Ως φίλος της οικογένειας είχε φιλοτεχνήσει αυτά τα σκίτσα με το χαρακτηριστικό κείμενο, σε ένα μεγάλο ξύλινο παραβάν για την έκθεση βιβλιοδεσίας στον ΖΥΓΟ, το οποίο μετά είχε φωτογραφηθεί και δινόταν ως πρόσκληση. 

Σχετικά άρθρα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου