Ολυμπιακοί αγώνες 2012. Το λογότυπο, οι αντιρρήσεις και το Ιραν



Οι Ολυμπιακοί Αγώνες 2012 στο Λονδίνο μπορεί να τελείωσαν, αλλά άφησαν πίσω τους μια μεγάλη κληρονομιά, που μπορούμε να μάθουμε από αυτήν, έστω και αν κάποιοι βρήκαν ευκαιρία να παραπονεθούν και κάποιο άλλοι να κατηγορήσουν. Τον τελευταίο λόγο, όπως πάντα, θα τον έχει η ιστορία.   



Εφαρμογή του λογοτύπου στην κατασκευή
με το ρολόι αντίστροφης μέτρησης, στην Trafalgar Square

Το λογότυπο
Το λογότυπο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2012 δημιουργήθηκε από την Wolff Olins. Η επίσημη ανακοίνωση του λογοτύπου έγινε το 2007. Σύμφωνα με τη γνώμη των υπευθύνων ήθελαν το λογότυπο να είναι μοναδικό, να δείχνει τη χρονολογία ορόσημο των αγώνων "2012" και να έχει μια πιο ελεύθερη φόρμα εκφράζοντας έτσι το ιδεώδες του γεγονότος που ήρθε να εκπροσωπήσει. 


Ο συνολικός σχεδιασμός βασίστηκε σε ένα πλέγμα γραμμών από το οποίο έλειπαν οι κάθετες, οι οριζόντιες και οι καμπύλες γραμμές που θα έδιναν μια πιο συμβατική όψη στο λογότυπο. Με τον τρόπο αυτό τα ψηφία του λογοτύπου είναι φτιαγμένα από ευθείες γραμμές που γέρνουν προς την μία ή άλλη πλευρά. Η ελεύθερη σχεδόν "αναρχική" φόρμα του, θα έκανε τον κόσμο να το σκεφτεί και δεύτερη φορά.
Στις περισσότερες από τις εφαρμογές του λογοτύπου σε αφίσες, προγράμματα, πανό, εισιτήρια, αρχιτεκτονική εσωτερικών και εξωτερικών χώρων, πινακίδες  κ.λπ. διατηρήθηκε και το πλέγμα, σε ανάλογο χρωματισμό.  



Η γραμματοσειρά που χρησιμοποιήθηκε για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων 2012, δημιουργήθηκε από την alias. Η γραμματοσειρά "klute" υπήρχε πριν σχεδιαστεί το λογότυπο των αγώνων. Επιλέχθηκε γιατί είχε το ίδιο γεωμετρικό στιλ και ήταν σχεδιασμένη με γωνίες και κεκλιμένες ευθείες. Επιπλέον, είχε τον ίδιο δυναμικό και μοντέρνο χαρακτήρα και ήταν τυπογραφικά, κατάλληλη για όλων των ειδών τις εφαρμογές από την μεγαλύτερη μέχρι την μικρότερη κλίμακα. 

Τα χρώματα που επιλέχθηκαν για το λογότυπο ακολουθούσαν την γενικότερη φιλοσοφία της Wolff Olins. Έντονα χρώματα, δυναμικά που εντυπώνονται εύκολα στη μνήμη και αφορούν περισσότερο το νεανικό κοινό. 

Το λογότυπο των παραολυμπιακών αγώνων για πρώτη φορά στην ιστορία είναι το ίδιο με το βασικό λογότυπο της διοργάνωσης. Όλο το σχεδιαστικό έγινε από την Wolff Olins και έχει των δικό του χρωματικό συνδυασμό. Με την ιδέα αυτή ήθελαν να τονιστεί ο ενιαίος χαρακτήρα των αγώνων. Ότι πρόκειται για μια διοργάνωση και ότι οι όλοι αθλητές έχουν κοινούς στόχους και ιδανικά. Το μόνο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των παραολυμπιακών αγώνων είναι τα τρία ημικύκλια, αλλά παρουσιάζονται ως μέρος του βασικού λογοτύπου. 






Οι αντιρρήσεις
Το νέο λογότυπο των Ολυμπιακών Αγώνων 2012 ξεσήκωσε μια θύελλα αντιρρήσεων. Όπως ήταν φυσικό δεν άρεσε σε όλους, από τη στιγμή που δεν είχε τίποτα συμβατικό ούτε ως προς το χρώμα ούτε ως προς το σχεδιασμό και επιπλέον, δεν είχε καμία συνέχεια με τα λογότυπα των προηγούμενων Ολυμπιάδων. 
Και ενώ όλος ο πλανήτης έβλεπε το ίδιο λογότυπο και διαφωνούσε, κάποιοι είδαν κάτι περισσότερο μέσα σε αυτό.  
Το Ιράν υποστηρίζει ότι το λογότυπο αποτυπώνει τη λέξη “Zion”. Βάσει της άποψης  ειδικών σε κάποια σημεία των ιερών κειμένων έτσι ονομάζεται η Ιερουσαλήμ.  Για το λόγο αυτό κατέθεσαν επίσημη καταγγελία στη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή (ΔΟΕ). "Όσον αφορά τα σχετικά έγγραφα αποδεικνύουν, ότι η χρήση της λέξης “Zion” στο λογότυπο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2012 είναι μια πράξη που ντροπιάζει και είναι αντίθετο στα Ολυμπιακά ιδεώδη". Η άποψη αυτή απείλησε ακόμα και την παρουσία ορισμένων χώρων στους Αγώνες.


Η ΔΟΕ από την μεριά της επιβεβαίωσε ότι είχε λάβει την επιστολή, αλλά επέμεινε ότι το λογότυπο "αντιπροσωπεύει τον αριθμό 2012, τίποτα άλλο", ενώ ένας εκπρόσωπος του Λονδίνου 2012 είπε στο The Guardian ότι " είμαστε έκπληκτοι που η καταγγελία αυτή έγινε τώρα."
Δεν είναι όμως μόνο το Ιράν που είδε κάτι άλλο μέσα στο λογότυπο αυτό. Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι με λίγο χαμηλό φωτισμό, μερικούς βαθμούς μυωπίας και αν κρατήστε την αναπνοή σας, τότε μέσα από το λογότυπο θα δείτε μια σβάστικα ή ακόμα καλύτερα μια σεξουαλική πράξη.

Τα pictograms
Τα pictograms είναι συνολικά 38 εικονίδια, ένα για κάθε άθλημα. Ουσιαστικά βοηθούν τόσο τους επισκέπτες όσο και τους διοργανωτές να επικεντρωθούν στο άθλημα που τους ενδιαφέρει κάθε φορά.
Για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012 τα 
pictograms σχεδιάστηκαν από την someone, με τη διαφορά ότι ήταν δύο ειδών. Δημιουργήθηκε μια σειρά από 38 εικονίδια σχεδιασμένα με τον κλασικό τρόπο, βάσει των αντίστοιχων εικονιδίων που είχε δημιουργήσει ο σχεδιαστής Otl Aicher στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μονάχου. Επιπλέον, σχεδιάστηκε και μια δεύτερη σειρά εικονιδίων με πιο ελεύθερη και καλλιτεχνική άποψη, που ήταν σύμφωνη με την υπόλοιπη οπτική επικοινωνία των αγώνων. 


Η πρώτη σειρά εικονιδίων χρησιμοποιήθηκε σε εφαρμογές που είχαν να κάνουν με το διαδικαστικό κομμάτι των αγώνων όπως σημάνσεις σε στάδια, εισιτήρια κ.λπ. και η δεύτερη σειρά χρησιμοποιήθηκε σε ποιο καλλιτεχνικές εφαρμογές όπως αφίσες, εισιτήρια, πανό, σχέδια σε δημόσιους χώρους και στάδια κ.ά.

  


Εφαρμογές 

Η εφαρμογή του λογοτύπου
σε μεταλλική εκδοχή πάνω στην δάδα

Η εφαρμογή του πλέγματος για τη δημιουργία 
του βάθρου απονομής μεταλλίων

Η εφαρμογή του λογοτύπου και του πλέγματος
σε μεταλλική εκδοχή πάνω στα 
μετάλλια

Επικοινωνιακό υλικό στο οποίο διακρίνεται η χρήση του λογοτύπου, του πλέγματος καθώς και των δύο τύπων pictograms σε διαφορετικά χρώματα


Στα εισιτήρια διακρίνεται η χρήση του λογοτύπου, του πλέγματος
καθώς και των δύο τύπων pictograms 
σε τέσσερα διαφορετικά χρώματα


Διακρίνεται την εφαρμογή του πλέγματος
πάνω στα διαχωριστικά κιγκλιδώματα των σταδίων  

Εφαρμογή του πλέγματος και του ανάλογου pictogram σε πανό μεγάλων διαστάσεων σε στάδιο 


Το αποτέλεσμα από την εφαρμογή του πλέγματος
στο οδηγό της διοργάνωσης
 

Εφαρμογή του πλέγματος για τη δημιουργία
εγκαταστάσεων σε εξωτερικούς χώρους 
 

Το αποτέλεσμα του παραπάνω σχεδιασμού

Εφαρμογή του πλέγματος, του λογοτύπου
και του ανάλογου 
pictogram σε στάδιο


Εφαρμογή του πλέγματος και του λογοτύπου 

 στα αυτοκίνητα της διοργάνωσης







Εφαρμογή του πλέγματος, του λογοτύπου
και του ανάλογου 
pictogram στα εκθετήρια

Εφαρμογή των pictograms στο δάπεδο, σε δημόσιους χώρους
γύρω από τα στάδια

Εφαρμογή των pictograms σε χώρους
μέσα στα στάδια, κατά την διεξαγωγή των αγώνων

Εφαρμογή των pictograms σε αφίσες που αναρτήθηκαν
σε δημόσιους χώρους  

Κατασκευή του σήματος των παραολυμπιακών αγώνων

Η λογική του πλέγματος προεκτάθηκε και στην
γενικότερη εμφάνιση των σταδίων. Παρατηρήστε ότι κανένα χρώμα,
τόσο στις θέσεις των θεατών όσο και στον αγωνιστικό χώρο
δεν είναι τοποθετημένο τυχαία. 







Πηγές 


Σχόλια