Ιαπωνία 1920-1940. Ο ρόλος της αφίσας τότε και σήμερα




Κατά την περίοδο 1920 - 1940, στην Ιαπωνία, ένα νέο στυλ αφίσας προέκυψε. Αυτό το νέο είδος αντανακλούσε την αυξανόμενη δύναμη των μαζών στην ιαπωνική κοινωνία καθώς και την βιομηχανική άνθιση η οποία ήταν πλέον γεγονός. Αυτές οι καλλιτεχνικές αφίσες δανείστηκαν στοιχεία από το δυτικό σχεδιασμό και περιέχουν πολιτικά και κοινωνικά συνθήματα, οικονομικά και εκπαιδευτικά θέματα, βιομηχανικά και επιστημονικά επιτεύγματα. Τέλος, μεταφέρουν το κλίμα μιας εποχής μεταρρυθμιστικών αλλαγών και πολεμικών αναταραχών. 

Αυτός είναι ακριβώς και ο λόγος που δημοσιεύτηκε αυτό το άρθρο. Ανεξάρτητα, από τις ιδέες και την πολιτική που υπηρετούσε, ο ρόλος της αφίσας τότε ήταν καθοριστικός και σημαντικός. Επηρέαζε, ενημέρωνε, κατεύθυνε, παρακινούσε, έχοντας τη δική της εξαιρετική δυναμική και κατάφερε ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα να είναι αισθητικά άρτια.  
Σήμερα, αν εξαιρέσουμε το αισθητικό κομμάτι, τη θέση αυτή την έχει πάρει η τηλεόραση. Η αφίσα ως μέσω μαζικής ενημέρωσης έχει υποβαθμιστεί τόσο πρακτικά όσο και αισθητικά, τις περισσότερες φορές.  
Ας δούμε, λοιπόν, μερικές ιαπωνικές αφίσες  της περιόδου 1920 - 1940 . Αφίσες που δεν διαφημίζουν εκδηλώσεις συλλόγων, parties, συναυλίες, προεκλογικά ψέματα, μπουζουκόφατσες και μπουζουκομάγαζα.


Αφίσα για τη Μεγάλη Έκθεση σε ανάμνηση
της αυτοκρατορικής στέψης - Κιότο, 1928



Αφίσα εκλογών του Εργατικού Κόμματος
(
Harufusa Ohashi, 1928)




Αφίσα με το μήνυμα
"Το κλειδί για την αρμονία είναι το πνεύμα της αλληλοβοήθειας" 
(Ehime Factory Improvement Committee, 1929)



Αφίσα για το περιοδικό "The Masses" (Taishusha, 1929)



Αφίσα για τη 2η Μεγάλη Καλλιτεχνική Εργατική Έκθεση
(Japan Proletarian Artists Federation, 1929)

  

Καλλιτεχνικό Εργατικό Εργαστήριο (1930)





Αφίσα έκθεσης για αέρα και θάλασσα  - Τόκιο, 1930



Αφίσα έκθεσης για αέρα και θάλασσα  - Τόκιο , 1930



Αφίσα για την αποτροπή της φυματίωσης
(Ministry of Home Affairs - Social Affairs Bureau, 1930)



Αφίσες Γυμναστικής για το λαό
(Bureau of Postal Insurance, 1930)



Tohoku - Περιοχή αρωγής απόρων   (Federation of Tokyo Area Proletarian Organizations, 1931)


Φεστιβάλ Kusunoki Masashige(Kenkoku Kai, 1931) 


Αφίσα με το μήνυμα
"Ένας ευτυχισμένος εργαζόμενος δημιουργεί μια ευτυχισμένη οικογένεια"
(Labor Welfare Association, 1932)


Αφίσα με το μήνυμα "Clean Up Before Make Up" 

(Labor Welfare Association, 1932)

Αφίσα με το μήνυμα "Ασφάλεια οδηγεί σε απόδοση" (Labor Welfare Association, 1932)


Αφίσα με το μήνυμα "Η χρήση αλκοόλ οδηγεί τη ζωή σου σε ερείπια"
(Labor Welfare Association, 1932)





Αφίσα για την Εθνική Έκθεση - Οσάκα, 1933


Αφίσα για την Έκθεση στην Yokohama, 1935



Αφίσα για την Εθνική Έκθεση - Iga-Ueno, 1935




Αφίσα για τη Μεγάλη Έκθεση Προώθησης της Ιαπωνίας (City of Gifu, 1936)





Αφίσα για την Έκθεση στην επέτειο της κατασκευή
λιμενικών εγκαταστάσεων 
Hakata - Fukuoka, 1936

  

Αφίσα για την Έκθεση Εθνικής Άμυνας και Πόρων - Himeji, 1936



Αφίσα για την Έκθεση Εθνικής Άμυνας και Πόρων - Himeji, 1936



Αφίσα για την Βιομηχανική Έκθεση Japan-Manchuria - Toyama, 1936



Αφίσα για την Έκθεση Nagoya, 1937



Αφίσα για την Έκθεση Nangoku Tosa - Kochi, 1937



Αφίσα για την δεύτερη πολεμική Έκθεση Sino-Japanese - Osaka, 1938



Αφίσα για τη μεγαλύτερη κατασκευαστική Έκθεση
στην Ανατολική Ασία 
- Osaka, 1939



Αφίσα για την Έκθεση Επιστήμης Εθνικής Άμυνας - Tokyo/Kanagawa, 1940



Αφίσα για την Έκθεση Εθνικής Άμυνας - Hyogo, 1941


Αφίσα για την Έκθεση Εθνικής Άμυνας - Hyogo, 1941


Αφίσα για την Έκθεση Εθνικής Άμυνας - Hyogo, 1941



Αφίσα για την Έκθεση Εθνικής Άμυνας και Ανάπτυξης στην Ασία - Toyota City, 1941




   
Πηγές: 

  • "Japanese Posters and Handbills in the 1930s - Communication in Mass Society," published by National Museum of Modern Art, Tokyo, 2001
  • Nihon no Hakurankai, published by Heibonsha Limited, 2005

Σχόλια