THE GREEK MONSTERS by Beetroot


Η ιστορία αρχίζει με τα «Παρεξηγημένα Τέρατα της Ελληνικής Μυθολογίας» που είναι το νέο εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά και μεγάλους από τη Mangel-Wurzel σε κείμενα Αναστασίας Τεντοκάλη και σκίτσα από την Beetroot. Αυτό το νέο βιβλίο αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το εικαστικό αποτέλεσμα της έκθεσης «The Greek Monsters». 


Στο βιβλίο τα τέρατα της ελληνικής μυθολογίας τρομακτικά, φανταστικά, παράξενα και απρόβλεπτα, είναι οι αντιήρωες που έχουν εμπνεύσει συγγραφείς και έχουν εντυπωσιάσει αμέτρητες γενιές αναγνωστών, ακροατών και θεατών σε όλο τον κόσμο. Για πρώτη φορά, τα τέρατα της ελληνικής μυθολογίας μας διη­γούνται τη δική τους ιστορία! Οι αυθεντικοί μύθοι συμπλη­ρώνονται με έξυπνα και διασκεδαστικά έμμετρα κείμενα. 


Η έκθεση The Greek Monsters του γραφείου οπτικής επικοινωνίας Beetroot ξεκίνησε στο Μουσείο Μπενάκη την Πέμπτη 26 Απριλίου και ολοκληρώνεται στις 29 Ιουλίου 2012.




Ιστορία της Έκθεσης

Στις 8 Οκτωβρίου του 2011, στο κατάμεστο Konzerthaus του Βερολίνου, έντεκα νέοι δημιουργοί από την Ελλάδα παραλάβουν από τον Peter Zee, πρόεδρο των red-dot communication design awards, το μεγαλύτερο βραβείο της τελετής και μία από τις σημαντι­κότερες διακρίσεις στο επικοινωνιακό design διεθνώς. To βραβείο αυτό περνάει για πρώτη φορά σε ελληνικά χέρια και η Beetroot είναι πλέον το Agency of the Year για το 2011!

Στο πλαίσιο της βράβευσης για το «σταθερά υψηλό επίπεδο» του συνολικού της έργου, η Beetroot καλείται να αναπτύξει μια έκθεση που θα αποτελέσει το κεντρικό γεγονός στην πα­ρουσίαση των red-dot του 2011. 


Η Beetroot αποφασίζει να δημιουργήσει τα «ελληνικά τέρατα», για να αντιστρέψει -με χιούμορ- τη κακή πολιτικο-οικονομική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό (και ιδιαίτερα στη Γερμανία), παρουσιάζοντας ταυτόχρονα οικου­μενικές φιλοσοφικές βάσεις και πρακτικές του σύγχρονου design. Χρησιμοποιώντας τα τέρατα της ελληνικής μυθολογίας με το διττό τους χαρακτήρα τόσο ως θύτες όσο και ως θύματα, τα "The Greek Monsters" λειτουργούν ως τα πλέον σύγχρονα σύμβολα ενάντια στο ρατσισμό, την απλοποίηση και τον αποκλεισμό, ενώ παράλληλα επικοινωνούν τις βασικές αρχές της δημιουργικότητας και κερδίζουν εν­θουσιώδεις κριτικές όπου κι αν παρουσιάζονται. 



Η έκθεση

Η έκθεση «The Greek Monsters» by Beetroot αποτελείται από εκθέματα τα οποία ως προς την αισθη­τική τους βασίζονται στην αυθεντική εικονογράφηση της Beetroot για το βιβλίο «Τα Παρεξηγημένα Τέρατα της Ελληνικής Μυθολογίας» σε νεο-μελανόμορφο ρυθμό. 


Συγκεκριμένα αποτελείται από εγκαταστάσεις, τρισδιάστατα γλυπτά, ειδώλια, στένσιλ ζωγραφικά γκράφιτι υπό μορφή σύγχρονων ζωφόρων κ.λπ., αλλά και ψηφιακά «αόρατα» τέρατα που εμφανίζο­νται, συμπληρώνονται ή αποκτούν ζωή μέσα από «έξυπνες» ηλεκτρονικές συσκευές όπως tablets και smartphones. 



Πλάι σε κάθε ένα από τα εκθέματα υπάρχουν υπομνήματα στα οποία αντί να παρατίθενται πληροφορίες για την προέλευση, την ιστορία ή την κατασκευή τους, αναγράφονται πρωτότυπα ποιήματα για τη φιλοσοφία ή την πρακτική που συμβολίζουν (π.χ. την αυθεντικότητα, την ομαδικότητα κ.λ.π.).



Τα τέρατα δεν έχει σημασία αν είναι καλά ή κακά, γιατί και στις δύο περιπτώσεις είναι κάτι ΠΟΛΥ. Σαν έννοια λοιπόν είναι οικεία, για έναν λαό του συναισθήματος και της υπερβολής, και σαν λέξη συνηθισμένη, για την αντίστοιχη έκφραση του. 


Η επιλογή του θέματος «Ελληνικά Τέρατα» στην παρούσα έκθεση από τους «Beetroot» δεν είναι τυχαία. Λειτουργώντας αλληγορικά και συνδέοντας το σήμερα με το χθες, επικοινωνούν την έννοια των τεράτων συνδυαστικά και πολυεπίπεδα: Μπροστά στο «τέρας του φόβου», της Ελληνικής κρίσης, αντιπαρατίθεται η προσωπική τους επιτυχία.


Οι «Beetroot» αυτή τη φορά συγκεντρώνουν την προσοχή του κόσμου στο δημιουργικό τους κεφάλαιο. Ευρηματικοί και διεισδυτικοί, στήνουν ένα project με επικοινωνιακό χαρακτήρα, αλληγορική στάση και καλλι­τεχνική δυναμική. Όπλα τους το χιούμορ και η φαντασία και πάνω απ' όλα η δημιουργική τους δυνατότητα που αγκαλιάζει όλα τα μέσα της καλλιτεχνικής έκφρασης: από τον σχεδιασμό και την χειροποίητη κατασκευή μέχρι τη χρήση των πολυμέσων, για να αποδώσουν κατ' αναλογία, το διαχρονικό τους concept.





Ο κάθε επισκέπτης φτιάχνει το δικό του τέρας με τα stencils. 


Teratology




Αυτοσχεδιασμοί







Πηγές
LIFO, τεύχος Νο 292, 26/04/2012
Μουσείο Μπενάκη

Σχόλια