Δημιουργία τυπογραφικού για εκτύπωση μίας όψης



Κοιτάζοντας στο άρθρο με τις «ΔιεθνείςΔιαστάσεις Χαρτιού» θα δείτε ότι εκτός από την κλασική Α4 διάσταση υπάρχουν και άλλα πολύ μεγαλύτερα μεγέθη χαρτιού όπως το Β1 (70Χ100 cm), Β2 (50Χ70 cm) ή το Β3 (35Χ50cm) κ.ο.κ. Αυτές, όλες οι υπόλοιπες μεγάλες διαστάσεις χαρτιού, χρησιμοποιούνται για να τυπώνονται, ταυτόχρονα, περισσότερα από ένα έντυπα ή περισσότερες από μια σελίδες ενός εντύπου.
Με τον τρόπο αυτό μπορείτε να τυπώνετε σε ένα φύλλο χαρτιού, περισσότερα από ένα έντυπα.
Συνήθως, τα διαφορετικά έντυπα που τοποθετούνται σε ένα κοινό τυπογραφικό έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά. Το σημαντικότερο από αυτά είναι η ποσότητα (τιράζ) των αντιτύπων που θα παραχθούν από την εκτύπωση. Τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά είναι ο τύπος χαρτιού, χρωματικές απαιτήσεις, μέγεθος, πλευρές εκτύπωσης κ.ό.κ. 
Ο αριθμός των σελίδων καθώς και η διάταξή τους πάνω σε κάθε πλευρά του φύλλου χαρτιού, ορίζεται με τη δημιουργία του τυπογραφικού. Η διαδικασία με την οποία φτιάχνεται ένα τυπογραφικό ονομάζεται μοντάζ. Το μοντάζ μπορεί να γίνει με το χέρι (παλιά μέθοδος), ηλεκτρονικά (όπως αυτό που θα δείτε παρακάτω) ή αυτόματα (βάσει κάποιας ειδικής εφαρμογής).

Το τυπογραφικό του παραδείγματος έχει μέγεθος Β2 (50Χ70 cm)
και χωράει 2 αφίσες μεγέθους Α3 (
29,7X42 cm).

Το μέγεθος του τυπογραφικού που χρησιμοποιείται εξαρτάται από το μέγεθος του χαρτιού που δέχεται η μηχανή εκτύπωσης. Από αυτό γίνονται κατανοητά τα εξής. Πρώτον ότι το τυπογραφικό έχει (πρέπει να έχει) το ίδιο μέγεθος με το χαρτί εκτύπωσης και το αντίστροφο. Δεύτερον, όταν δημιουργείτε ένα τυπογραφικό ουσιαστικά ορίζετε τι θα τυπωθεί στη μια όψη του χαρτιού εκτύπωσης. Τρίτον, σε κάθε φύλλο χαρτιού εκτύπωσης αντιστοιχούν δύο τυπογραφικά, ένα για κάθε όψη (αυτό συμβαίνει ανάλογα με τις απαιτήσεις της κάθε δουλειάς).  



Στην εικόνα βλέπετε μια στοίβα με τυπωμένα φύλλα.
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα τυπογραφικό τυπωμένο σε μια όψη του χαρτιού.

Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, θα μοντάρετε, στο ίδιο τυπογραφικό, δύο διαφορετικές αφίσες. Επειδή οι αφίσες έχουν μια όψη, έτσι θα δημιουργηθεί ένα τυπογραφικό, άρα μια εκτυπώσιμη επιφάνεια. Αποτέλεσμα της διαδικασίας θα είναι ένα κοινό αρχείο, το οποίο θα πάει κατευθείαν για εκτύπωση.
Φυσικά, η ίδια διαδικασία μπορεί να ακολουθηθεί για την εκτύπωση οποιουδήποτε εντύπου που τυπώνεται στην μία όψη του χαρτιού.


Προετοιμασία εντύπου - αφίσας
Πριν μοντάρετε τις αφίσες στο τυπογραφικό σας πρέπει πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις:
  1. Κοινός τύπος χαρτιού. Η βασική προϋπόθεση είναι ο τύπος του χαρτιού να είναι κοινός και για τις δύο αφίσες. Στο παράδειγμα, θα τυπώσετε το τυπογραφικό σας, με τις δύο αφίσες, σε χαρτί velvet 135 γρ.  
  2. Δημιουργία ξακρίσματος. Αν έχετε φόντο ή θέμα που βγαίνει εκτός των φυσικών ορίων της αφίσας (ξάκρισμα), τότε θα πρέπει το περίσσευμα να μην ξεπερνάει τα 3 ή 5 mm.
    Για να δημιουργήσετε ομοιόμορφο ξάκρισμα, τοποθετείται ένα οδηγό ακριβώς πάνω σε κάθε ένα από τα τέσσερα όρια της σελίδας του εντύπου σας. Στη συνέχεια βάζετε, στον κενό χώρο εκτός της δουλειάς σας, ακόμα τέσσερις οδηγούς σε απόσταση 3 ή 5
    mm απέναντι από τους προηγούμενους. Ο κενός χώρος ανάμεσα στους οδηγούς είναι η περιοχή στην οποία μπορείτε να επεκτείνετε το ξάκρισμα τις δουλειά σας.  
  3. Τοποθέτηση κοπτικών. Στα σημεία που πρέπει να κοπεί η σελίδα, τοποθετείτε τα σημάδια κοπής.
    Ουσιαστικά, σε κάθε γωνία της σελίδας, βάζετε μία οριζόντια και μία κάθετη γραμμή ύψους 5
    mm. Οι γραμμές αυτές τοποθετούνται πάνω ακριβώς στους οδηγούς των ορίων τις σελίδας σας, σε απόσταση 2 mm από την περιοχή ξακρίσματος.     
  4. Εικόνες CMYK. Όσες εικόνες υπάρχουν στην δουλειάς σας πρέπει να ελέγξετε ότι είναι CMYK.
  5. Χρώματα CMYK. Σε όσα σημεία της αφίσας χρησιμοποιείτε πλακάτα χρώματα, ελέγξτε ότι είναι CMYK. Αν αφήσετε χρώματα RGB, τότε η μετατροπή τους σε CMYK θα γίνει αυτόματα, κατά τη δημιουργία των postscript αρχείων, οπότε το αποτέλεσμα δεν θα είναι το αναμενόμενο.    

Προετοιμασία Τυπογραφικού
Για να δημιουργήσετε το τυπογραφικό σας, πρέπει να κάνετε τις παρακάτω ενέργειες:
  1. Μέγεθος χαρτιού. Το σημαντικότερο σημείο για να ξεκινήσετε είναι να υπολογίσετε το μέγεθος του χαρτιού στο οποίο θα τυπώσετε. Αυτό καθορίζετε από δυο παράγοντας. Ο πρώτος παράγοντας είναι το συνολικό μέγεθος εντύπων σας. Δηλαδή, μετράτε αν το συνολικό πλάτος και ύψος της δουλειάς (εντύπων ή σελίδων) χωράνε στο τυπογραφικό σας. Ο δεύτερος παράγοντας είναι ο εξοπλισμός του τυπογράφου. Συνεννοείστε με τον τυπογράφο αν το μέγεθος του χαρτιού που χωράει στη μηχανή του, αντιστοιχεί με το μέγεθος του τυπογραφικού που αποφασίσατε.
  2. Δόντι τυπογραφικού. Αποφασίζετε ποια από τις δύο μεγάλες πλευρές του τυπογραφικού σας θα είναι η βάση. Υπολογίστε ότι ένας ή δύο πόντοι από αυτή την πλευρά αυτή δεν θα τυπωθούν. Την περιοχή αυτή θα την χρησιμοποιήσει η μηχανή για να τραβήξει το χαρτί την ώρα της εκτύπωσης.
  3. Σημάδια βάσης. Στην περιοχή της βάσης σχεδιάζετε τα εξής σημάδια τα οποία βοηθούν κατά τη διαδικασία εκτύπωσης.
    1. Γραμμή βάσης. Σχεδιάζετε μια οριζόντια γραμμή κατά μήκος της βάσης του τυπογραφικού. Με αυτή δείχνετε στον τυπογράφο ποια θεωρείτε ως βάση του τυπογραφικού σας.
    2. Μέση χαρτιού. Στη μέση ακριβώς της γραμμής βάσης σχεδιάζετε μια κάθετη γραμμή ύψους ενός πόντου. Αυτή πρέπει να είναι η μέση του τυπογραφικού σας.
    3. Γωνιές τυπογραφικού. Ακριβώς στις δύο άκρες της γραμμής βάσης σχεδιάζετε δύο κάθετες γραμμές ύψους ενός πόντου. Οι δύο γραμμές αυτές δημιουργούν, αντίστοιχα, δύο γωνίες 90 μοιρών μια σε κάθε άκρη της γραμμής βάσης.  
  4. Σταυροί σύμπτωσης. Στις τέσσερις γωνίες που χαρτιού σας σχεδιάζετε από έναν σταυρό σύμπτωσης.
    Ο σχεδιασμός του είναι απλός. Κάθε σταυρός σύμπτωσης αποτελείτε από δύο κάθετε ευθείες και ένα κύκλο. Επιλέγετε και τα τρία αυτά στοιχεία και τα στοιχίζετε (οριζόντια και κάθετα), ως προς το κέντρο του κύκλου. Το σημαντικότερο είναι ότι οι γραμμές του σταυρού, δεν είναι μαύρες, αλλά τις χρωματίζεται με το ειδικό
    registration color. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα σύνθετο χρώμα, που επιτρέπει να εμφανίζονται οι σταυροί σύμπτωσης σε όλα τα φιλμ οποιουδήποτε χρωματικού διαχωρισμού, τόσο σε CMYK όσο και σε PANTONE.    
  5. Ενδείξεις CMYK, PANTONE. Πάνω στο τυπογραφικό γράφετε τη λέξη CMYK βάφοντας το κάθε γράμμα της στο αντίστοιχο χρώμα. Δηλαδή, βάφετε το «C» με CYAN, το «Μ» με MAGENTA, το «Υ» με YELLOW και το «Κ» με BLACK. Αυτό, έχει ως αποτέλεσμα, μετά τους διαχωρισμούς, να εμφανίζεται μόνο το κάθε ένα γράμμα, στο αντίστοιχο film. Με αυτό τον τρόπο δείχνετε πιο film αντιστοιχεί σε ποιο από τα τέσσερα χρώματα της τετραχρωμίας. Είναι πάρα πολύ σημαντικό αν υπάρχει κάποιο PANTONE χρώμα γράφεται τον κωδικό του (π.χ. PANTONE 256U) στο ίδιο χρώμα, ώστε να ξεχωρίσετε το συγκεκριμένο φιλμ από τα υπόλοιπα της τετραχρωμίας.   
  6. Χρωματικές Σκάλες. Σε μία πλευρά του χαρτιού τοποθετείτε μια έγχρωμη ή και μια γκρι χρωματική σκάλα. Πολύ χρήσιμη στον τυπογράφο ώστε να μπορεί να μετράει τις δυνάμεις των χρωμάτων. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και έτοιμες χρωματικές σκάλες.


Μοντάζ
Με την εργασία αυτή καθορίζεται η θέση κάθε σελίδας πάνω σε ένα τυπογραφικό. Η θέση κάθε σελίδας είναι συγκεκριμένη και η σωστή διάταξη γίνεται βάσει του πλήθους των σελίδων ενός εντύπου και το τελικό μέγεθος του χαρτιού εκτύπωσης.

Στο παράδειγμα, απλά, θα τοποθετήσετε, αντιγράφοντας (CopyPaste) τις δύο αφίσες, μίας όψης, στο τυπογραφικό που μόλις δημιουργήσατε. Κατά την αντιγραφή θα επιλέξετε μαζί και την περιοχή ξακρίσματος και τα σημεία κοπής.
Υπολογίστε ότι πρέπει να είναι στοιχισμένες μεταξύ τους, οριζόντια και κάθετα, στην μέση του τυπογραφικού, αφήνοντας ένα πόντο ελεύθερο χώρο περιμετρικά, στις υπόλοιπες τρεις πλευρές του τυπογραφικού, εκτός της περιοχή βάσης.



Επίλογος
Τώρα το τυπογραφικό είναι έτοιμο. Μπορείτε, αφού ελέγξετε ότι όλα είναι σωστά,  να ξεκινήσετε τη διαδικασία δημιουργίας postscript - PDF αρχείων, με παραμέτρους Prepress. Κατά την δημιουργία των αρχείων αυτών, μην επιλέξετε την αυτόματη δημιουργία σημείων κοπής και σταυρών σύμπτωσης κ.λπ., γιατί ήδη τα έχετε δημιουργήσει.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας το
PDF αρχείο είναι έτοιμο για εκτύπωση.  

Σχόλια